کارکرد معنایی دلالت های صریح و ضمنی در مطالعه موردی آثار محمد سیاه قلم

نویسندگان

ابولقاسم دادور

مریم خیری

چکیده

در بررسی آثار نقاشی، همچون دیگر آثار تصویری، ما با سطوح مختلفی از نشانه ها روبه رو می شویم که این سطوح به وجودآورنده معنا در آثار هستند. روابطی که بین نشانه ها و نظام های رمزگانی در آثار نقاشی به کار می رود، دلالت را به وجود می آورد، بنابراین دریافت اولیه مخاطب در برخورد با سطوح اولیه آثار باعث به وجود آوردن معنایی می شود که از رابطه دلالتی صریح نشئت گرفته است. آنچه در پی آن می آید و موجب گسترش معنا و رفتن به سطوح دیگری از نشانه ها می شود، به دلالت های ضمنی اثر شکل می دهد. مسئله اصلی در این تحقیق بررسی دلالت های به کاررفته در آثار محمد سیاه قلم (مطالعه موردی این آثار) با رویکرد نشانه شناسی است. از این دیدگاه، به متغیرهایی همچون نقش دلالت های ضمنی و صریح، عوامل اجتماعی و فرهنگی و حضور آیین ها و باورهای اساطیری توجه می شود. همچنین، تلاش می شود که به پرسش هایی نظیر کارکرد دلالت های ضمنی در آثار محمد سیاه قلم و اینکه چه بینامتنیتی را در این آثار پیش می کشد پاسخ داده شود. در این مقاله با روش تحلیلی - توصیفی و با این فرضیه که در آثار محمد سیاه قلم می توان از طریق دلالت های ضمنی و رمزگان های تصویری موجود در این آثار، ارتباطی بین این رمزگان ها با آیین ها و نمادهای شمنیسم یافت، این آثار را مطالعه می کنیم.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

کارکرد معنایی دلالت‌های صریح و ضمنی در مطالعه موردی آثار محمد سیاه‌قلم

در بررسی آثار نقاشی، همچون دیگر آثار تصویری، ما با سطوح مختلفی از نشانه‌ها روبه‌رو می‌شویم که این سطوح به‌وجودآورنده معنا در آثار هستند. روابطی که بین نشانه‌ها و نظام‌های رمزگانی در آثار نقاشی به‌کار می‌رود، دلالت را به‌وجود می‌آورد، بنابراین دریافت اولیه مخاطب در برخورد با سطوح اولیه آثار باعث به‌وجود آوردن معنایی می‌شود که از رابطه دلالتی صریح نشئت گرفته است. آنچه در پی آن می‌آید و موجب گسترش...

متن کامل

بررسی جهان هیولایی آثار محمد سیاه قلم((جهان هیولایی معاصر با استفادهاز فضای تصویری آثار محمد سیاه قلم))

هنر شرق آن چنان دارای عمق، پیچیدگی و رمز و راز است که تا کنون دنیای مبهم محمد سیاه قلم و حتی هویتش در پرده ابهام مانده است. موضوع این پایان نامه به بررسی آثار محمد سیاه قلم و به خصوص جهان هیولایی این نقاش گمنام اختصاص دارد. این پایان نامه از نظر ماهیت و روش از نوع تحقیقات تاریخی و توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای است که در شش فصل تهیه و تنظیم شده است. فصل اول به کلیاتی در مورد نگا...

15 صفحه اول

بررسی تطبیقی آثار محمد سیاه قلم و بهمن محصص

این تحقیق با موضوع بررسی تطبیقی آثار محمد سیاه قلم و بهمن محصص پژوهشی توصیفی ـ تحلیلی است که ابعادی از شخصیت ، زندگی و آثار هنری محمد سیاه قلم و بهمن محصص به عنوان دو هنرمند شاخص را مورد بررسی قرار می دهد. با مطالعه بر روی آثار آن ها به شباهت های تازه ای در آثار و شخصیت شان پی خواهیم برد. شباهت هایی که فاصله ی تقریبی پانصد سال اختلاف میان دوره ی زندگی شان، اینجانب را از کنار هم قرار دادنشان منص...

15 صفحه اول

ورزش زنان و دلالت های معنایی آن

در مقایسه با گذشته، که ورزش در ذیل ابعاد آیینی، مذهبی و جنگاوری معنا پیدا می‏کرد و امری مردانه تلقی می‏شد، امروزه، به دلیل پیوند عمیق با مدیریت بدن، فراغت و سلامت، ورزش ماهیتی فراجنسیتی به‏ خود گرفته و به بخشی از زندگی روزمره بین زنان مبدل شده است. در پژوهش حاضر، به قصد راه بُردن به تجربه و درک زنان از ورزش، به روش نظریة مبنایی با 30 نمونة زن دارای تجربة فعالیت ورزشی مصاحبۀ نیمه‏ساخت‌یافته به‌عم...

متن کامل

صریح سازی معانی ضمنی داده های مکانی در پایگاههای داده غیر رابطه ای، مطالعه موردی: بافت فرسوده شهری

مسئله معناها در جنبه­های مختلفی از مدیریت و تحلیل داده­های مکانی اهمیت پیدا می­کنند. در این تحقیق معانی مرتبط با بعد مکانی را به دو سطح مرتبط با هندسه و مکان عوارض به صورت منفرد و مرتبط با ترکیب و چینش عوارض در کنار  هم تفکیک می­نماییم. سطح دوم معانی مکانی-هندسی به دلیل وابستگی به روابط مکانی بین عوارض از پیچیدگیهای خاصی برخوردارند. بر این اساس و با هدف صریح­سازی اینگونه معانی در داده­های مکانی...

متن کامل

بررسی موجودات مخوف و اهریمنی در آثار استاد محمد سیاه قلم از منظر عالم خیال

چکیده در طول تاریخ هنر به کرات در نقاشی ها، مجسمه ها، نقوش برجسته و هنرهای بصری دیگر، از تصاویر دیو و موجودات مخوف و اهریمنی استفاده شده است. استاد محمد سیاه قلم یا همان غیاث الدین محمد نقاش، از جمله نگارگران چیره دست ایرانی قرن نهم هجری قمری (پانزدهم میلادی) است که در نگاره هایش تصاویر موجودات مخوف و اهریمنی مانند دیو، بسیار به چشم می خورد. وی علی رقم اینکه جزء نگارگران مکتب هرات به شمار می...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
جلوه هنر

ناشر: دانشگاه الزهرا

ISSN

دوره 5

شماره 1 2013

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023